KLUB PŘÁTEL PŘÍRODY
D U B Í N E K
při ZŠ a MŠ Rybná nad Zdobnicí,
okres Rychnov nad Kněžnou
DUBÍNKOVA PŘÍRODNÍ ABECEDA
I.Údaje o žadateli
-KPP DUBÍNEK (registrace u MOP Praha od ledna 2016)
-při ZŠ a MŠ Rybná nad Zdobnicí (žáci ZŠ, děti MŠ a pedagogický sbor)
II.Za činnost zodpovídá
-za KPP DUBÍNEK: Jana Janovcová, vychovatelka ŠD, garant EVVO
-za ZŠ a MŠ Rybná nad Zdobnicí, okres Rychnov nad Kněžnou: Mgr. Jitka Dytrtová, ředitelka
III.Cílová skupina
Žáci ze základní školy, 1. – 5. třída a děti z mateřské školy, děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
IV.Spolupráce
Vedení školy, učitelé, asistentky, vychovatelka, další personál školy (jednotlivé akce), zastupitelstvo obce (akce v obci), Sběrna Plundra – Žamberk (sběr druhotných surovin), zákonní zástupci žáků a dětí (jednotlivé akce), okolní školy (účast při vybraných akcích).
VI.Grant na r. 2017
DUBÍNKOVA PŘÍRODNÍ ABECEDA
A jako AHOJ!
A chcete vědět, kdo jsme? Jsme žáci ze základní školy, děti z mateřské školy, paní učitelky, asistentky, vychovatelka, kuchařka a hospodářka.
A chtěli by jste vědět, kde nás najdete? Všichni se skoro každý den scházíme v ZŠ a MŠ v Rybné nad Zdobnicí. Ovšem někdy se i vypravíme na jiná zajímavá místa, a to např. do přírody, na výlety a exkurze, na soutěže a různé programy. Nebo si i rádi zasoutěžíme a pobudeme blízko naší školy, kde máme tělocvičnu, pěknou zahradu, hřiště a blízko i louky a lesy.
A co nás vlastně zajímá? Na výletech a exkurzích objevujeme přírodní zajímavosti, učíme se, jak se chovat v přírodě, poznáváme zvířátka a rostliny. Znalosti z výuky si ověřujeme v praxi. Účastníme se výstavek a soutěží, krmíme zvířátka v zimě, snažíme se šetřit materiál a pomůcky, uklízíme přírodu a učíme se třídit odpady. Přírodovědnou a ekologickou činnost přizpůsobujeme schopnostem a možnostem jednotlivců.
B jako BAREVNÁ PŘÍRODA
barevné vycházky a pobyty v přírodě:
-kreslení křídami na asfalt
-přírodní obrázek (kreslení přírodninami)
-barevný seznam
(doplnění přírodnin do tabulky)
C jako CESTY ZA POZNÁNÍM
Obří akvárium a muzeum, Hvězdárna a planetárium v Hradci Králové -prohlídka exponátů a zajímavostí, jednodenní exkurze
Moravský kras, Jeskyně Macocha, Dům přírody
-prohlídka, zajímavosti, jednodenní exkurze
Zajímavosti Orlických hor
-Naučná stezka Žamberk – Kunvald, Zemská brána, Přehrada Pastviny, Muzeum Nový dvůr v Letohradě – turistika, exkurze, přírodovědné zajímavosti, naučné stezky, přírodovědné, technické a vlastivědné expozice
EKOLA Libchavy
-exkurze, pozorování třídění odpadů ze širokého okolí, zpracování, skládka
Výběr jednotlivých akcí bude uskutečněn podle schopností a možností našich žáků a dětí, dále podle časových a finančních možností.
D jako DEN ZEMĚ
Den stromů, rostlin, živočichů, Slunce a vody (pobyt v přírodě, hry a soutěže, pozorování):
Přírodní korálky – z nasbíraných přírodnin
Hmyz: barvy motýlých křídel, pozorování hmyzu, mravenci – mraveniště, pavoučí sítě, vosy, včely, berušky, brouci
Květiny a trávy: části květu, druhy podle knížek a atlasů, z čeho se dá vyrobit čaj, jedovaté a chráněné rostliny, první jarní květiny
Nerosty: druhy, zajímavosti – tvar, barva, co nám tvar připomíná
Voda: kde se nachází – rybník, potok, potůček, řeka, pramen, studánka, přehrada, čistá X znečištěná, na pití, na koupání, kdo tam může žít, poslech tekoucí vody
Sledování terénu při jednotlivých pobytech v přírodě a při vycházkách:
Orientace v přírodě – busola, světové strany, co vidíte na obzoru – nákres
Prostředí: vlhké, suché, lesy, louka, rybník, atd. – co tam patří, co tam žije, čím se živí
Život v půdě: krtčí hromádky, myší cestičky na louce, brouci, žížaly, rostliny, kamínky, kořínky
Jarní příroda: základní znaky jara, jarních rostlin, probouzení přírody
Působení lidí: vhodné a špatné zásahy lidí, změny v přírodě, chování při pobytu v přírodě
F jako FAUNA A FLORA
Poznávání rostlinek a živočichů:
-návštěva Mini ZOO, drobných chovatelů, kravína, okrasných zahrad, zahradnictví, zámeckých parků
-vycházky do přírody, na louky, do lesů, k rybníku
-besedy s chovateli rozmanitých živočichů
H jako HRY
Využití knížek, her, materiálu:
-při svých činnostech využijeme i materiál KPP DUBÍNKU a další knihy, časopisy, mapy, DVD, CD, fotografie, atlasy, globus, mikroskop, busolu, didaktické hry, další ekologické pomůcky,webové stránky školy, atd.
-ekologické hry a soutěže (vlastní nápady x využití dalších námětů)
Ekologické a přírodovědné hry, zajímavé testy a přírodovědné naučné programy
-umístěné na internetu – „Lesníkův učeň“, „Tonda Obal – dětské stránky o třídění“ (třídění odpadů, les, rostliny a živočichové)
Vybíráme si programy dle příležitostné nabídky, vlastní volby a obtížnosti.
Podle možností a schopností žáků vybíráme příležitostné přírodovědné soutěže a další ekologické akce v obci i kraji (výtvarné, úklidové, poznávací).
K jako KOUTEK PŘÍRODY
Malý koutek přírody:
-výstavka přírodnin z vycházek anebo nalezené při různých aktivitách v přírodě
-formou internetu nebo encyklopedií a atlasů pojmenovat přírodninu
-přírodniny rozdělíme na geologii, botaniku a zoologii
Přírodní anti – koutek (co do přírody nepatří, ale přesto jsme to tam našli)
Zajímavá přírodnina (nález přírodní zajímavosti – ukázka – uložení do koutku přírody, popř.
vyfocení)
Při sbírání přírodnin vždy žáky a děti nabádáme, aby nic neničili a netrhali!
Dodržujeme hygienu, nesbíráme kostry živočichů nebo mrtvé živočichy!
L jako LES
Krakonošovy zahrádky – pobyt v přírodě, hry s přírodninami (netrháme, neničíme, využíváme jen
spadané přírodniny na zemi)
Lesní zajímavosti – najít přírodninu, výstavka, rozhovor, poznávání, vyhledávání v atlasu
Dřevo a kůra – otisky nebo nákres kůry, kůrový skřítek, stromy, samorost
Poznávání přírodnin po hmatu – výběr suchých živých x neživých přírodnin (klacík, kámen, kaštan, žaludy, šiška), poznávání, soutěž
Hledáme Ferdu Mravence – pozorování mraveniště, co mravenci dělají, velikost, kreslení obrázku
Poklad lesní víly – vyhledat poklad (zajímavosti, přírodovědné pomůcky, odměny)
Ochrana přírody a krajiny: chráněné stromy, odpady – co tam nepatří, tříděný odpad, chránění živočichové, chování v lese, pozorování lupou, mikroskopem, stopy zvěře
Stromy a keře: druhy stromů, otisky listů, nákres, šišky, květy stromů a keřů, jehličí, lesní obraz, co roste v lese
Zvířátka: krmelec, posed, hnízdo, potrava, pozorování živočichů, kde bydlí a čím se živí
O jako ODPADY
Třídění odpadů:
V nynější době máme k dispozici dva větší kontejnery na chodbě školy (jeden na plast a jeden na papír). Jsou umístěny v patře školy. Kontejnery jsou označeny nálepkou a seznamem odpadu, který je tam možné vhodit. Menší kontejnery na plast a papír máme k dispozici žákům v každé třídě. Baterie sbíráme do menšího červeného kontejneru umístěného ve školní družině. Dále máme k dispozici stodolu za školou, kam ukládáme papír v krabicích, použitou vyřazenou elektroniku, hliníková víčka z jogurtů a dalších produktů. Třídíme i plasty, které vynášíme z našich menších kontejnerů ve třídách a většího z chodby, do velkého obecního kontejneru za naší školou. Papír, elektroniku, baterie a hliník nám odváží pracovníci Sběrny p. Plundry ze Žamberka. Někteří žáci si i všímají špatného vytřídění odpadu. Žáci s pedagogem se starají o vyklízení kontejnerů. Při vycházkách a exkurzích pozorujeme kontejnery umístěné v obci, popř. ve městech a třídění dalších odpadů (baterie, sklo, papír, elektronika, psí exkrementy).
Využíváme i zbytkový kazový materiál, který nám zdarma na vyžádání zaslaly některé firmy a továrny (vlna, korálky, drát, papír, kůže, látky, plastové polotovary, záclony, mašle, česance, provázky, atd.).
Vlastní školní soutěže:
„Sběr použitých baterií“ (počítáno na kusy)
„Sběr papíru“ (počítáno na váhu)
„Sběr hliníku“ (počítáno na váhu)
„Sběr použité elektroniky“ (počítáno na kusy)
Při sběru a odvozu těchto odpadových surovin spolupracujeme se Sběrnou p. Plundry v Žamberku. Baterie a elektroniku odevzdáváme v rámci akce „RECYKLOHRANÍ“.
Hry s malými kontejnery:
-nácvik třídění odpadů pomocí malých cvičných kontejnerů různých barev (nácvik, hry, soutěže)
P jako PREZENTACE
Činnost KPP DUBÍNKU budeme prezentovat:
-ve škole, a to formou nástěnky (umístěné v patře školy)
-formou letáčků na jednotlivé akce (pro rodiče)
-formou ekologických a přírodovědných akcí pro žáky ZŠ a děti MŠ
-pro ostatní veřejnost formou webových stránek školy
Š jako ŠIKOVNÉ RUČIČKY
Pomoc prostředí, ve kterém žijeme:
-formou úklidu veřejných ploch obce (hrabání listí, sběr odpadků na zahradě za školou, při vycházkách v okolí školy, na hřišti)
-úklid okolí školy (zametání prostorů okolo školy, vytrhávání trávy, pletí záhonků před školou a na zahradě, ozdobných květináčů za školou)
-sběr kaštanů a žaludů (myslivcům)
Soutěže a výstavky:
-výběr soutěží podle možností a schopností žáků a dětí
-příležitostné výtvarné a rukodělné akce vyhlášené během roku
-využití materiálu nasbíraného v přírodě, odpadového materiálu a dále nezpracovatelného materiálu z různých firem
-nástěnky a výstavky z přírodovědných akcí (nástěnky ve třídách, na chodbě školy)
Moje nejmilejší zvířátko: (výtvarná soutěž, využití rozličného materiálu, výstavka)
Velikonoční dílny: -velikonoční tradice a zvyky
-velikonoční kraslice a další výtvory
-výstavka a hodnocení, využití rozmanitého materiálu a přírodnin
T jako TĚLOCVIČNA V PŘÍRODĚ
Lesní lokomotiva – za ruce jako had, procházejí lesem, přeskok přes pařez, překročit něco, pohladit strom, kličkovat mezi stromy, přivonět ke květině, jít do dřepu, zastavit se a pozorovat nebe, atd.
Překážková dráha – chůze, přeskoky a překračování přes pařezy, klády, potok, kaluže
Nejdelší kláda – kolik si nás může sednout, popř. stoupnout na kládu
Objímání stromů – obejmout tlustý kmen a spočítat děti
Ú jako ÚSPĚCH
Pro některé žáky a děti je zapojení do přírodovědných akcí zbytečné a nejeví o tuto činnost velký zájem. Snažíme se ale i tyto žáky upoutat nějakou akcí, ať jsou to soutěže nebo výlety a exkurze. Jejich názor se dost často změní, když poznají místa, na kterých ještě nebyly nebo by ani neměly možnost se tam podívat. Díky grantu by bylo možné žákům na tyto výlety a další akce přispět. Snažíme se jich do naší přírodovědné a ekologické činnosti zapojit co nejvíce, učit je, že je velice nutné, aby věděli, jak se mají v přírodě chovat, jak o ní pečovat a jak udržovat životní prostředí.
Z jako ZVÍŘÁTKA
Exkurze do Záchranné stanice Pasíčka:
-seznamujeme žáky s umístěním, vybavení a funkcí záchranné stanice
-výběr vhodného programu záchranné stanice pro žáky a děti
Pejskohrání:
-ukázky cvičení psů (povely, překážky, hry)
-Husky = program se psím spřežením (ukázky, hry)
Ptáčci:
-poznávání podle zvuků, peří, velikosti
-druhy ptactva, čím se živí
-pozorování ve volné přírodě, prohlížení obrázků a filmů
-zimní přikrmování ptactva (výroba burákových korálků – rozvěšení po zahradě za školou,
sypání slunečnic a semínek do krmítka)
Papoušci:
-přednáška a ukázky papoušků, seznámení s druhy, životem a způsobem chovu
(p. chovatel Podolský, Králíky)
3D – Podmořský svět v Záchlumí:
-turistika: pěší přesun ze školy do Záchlumí
-ukázka, film, seznámení s životem v moři
Další pomůcky a materiál používaný KPP DUBÍNKEM:
-výpomoc technických služeb (pytle do kontejnerů, plastové rukavice), EKOLA (oranžové pytle na nápojové kartony), z balíčků MOP ČSOP Praha (ekologický propagační materiál)
-využití fotoaparátu osobního a ze školy
-využití tiskárny školní i osobní
-využití telefonních služeb (škola x soukromé)
-využití odpadového materiálu z firem a továren
-práce na PC (školní i soukromý)
KPP DUBÍNEK nedisponuje žádnými vlastními prostředky. Vlastní prostředky plánované v projektu pocházejí pouze z části ze sběru papíru na škole a spoluúčastí zákonných zástupců na exkurzích a výletech. Registraci KPP DUBÍNKU platíme z financí získaných sběrem papíru Mladým ochráncům přírody v Praze. Ostatní pomůcky a materiál máme k dispozici z inventáře školy, z odpadového materiálu, z přírodnin a z dále nezpracovatelného materiálu z různých firem a továren.
V Rybné nad Zdobnicí
Za KPP DUBÍNEK vypracovala:
Jana Janovcová
Koordinátorka EVVO na školE
SCHVÁLENÍ PROJEKTU ZŠ a MŠ Rybná nad Zdobnicí
Projekt byl schválen a doporučen. Předložené údaje jsou pravdivé a souhlasíme s eventuálním zveřejněním.
V Rybné nad Zdobnicí
Za ZŠ a MŠ Rybná nad Zdobnicí:
Mgr. Jitka Dytrtová
Ředitelka ZŠ a MŠ Rybná nad Zdobnicí
PŘÍLOHY:
-Hodnocení činnosti za rok 2016 (součást projektu, bod V.)
-rozpočet projektu DUBÍNKOVA PŘÍRODNÍ ABECEDA
-registrace KPP DUBÍNKU u Mop Praha
-potvrzení registrace do 28. února 2018
-Plán EVVO školy (ZŠ a MŠ Rybná nad Zdobnicí, okr. Rychnov nad Kněžnou)
-Kopie z běžného účtu školy (ZŠ a MŠ Rybná nad Zdobnicí, okr. Rychnov nad Kněžnou), 5 listů